Yöresel Halk İnançları

Cin, Şeytan ve Meleklerle İlgili Halk İnanışları

Halk geleneğinde, bir takım olağanüstü halleriyle insanların yaşamında etkilerini
belirten esrarlı yaratıkların varlığına inanılır. Olağandışı bazı şartlar içinde onları
gördüklerini ileri sürenler bile vardır. Onlar, insan tek başına olduğu zaman çeşitli
kılıklarda kendini gösterir. Bu varlıkları adlandırmak için genellikle “Cin” kelimesi
kullanılır (Boratav 1997, 74).
145
Anadolu’da cin, şeytan ve meleklerle ilgili pek çok inanış mevcuttur. Örneğin
Anadolu Varsaklarında cin, şeytan gibi insana zarar verebilen olağanüstü varlıklar
koyun hariç her hayvanın suretine bürünebildiğine inanılır (Ergun 2010, 114). Adana
yöresinde ekmek sacının üstü boş bırakılırsa cinlerin yemek pişireceğine inanılır (Akyol
2006, 109).
Cinlerin ıssız yerler, tuvalet, banyo gibi yerlerde bulunduğuna inanılır (KK: 56).
Banyoda uzun süre durulursa, şarkı söylenirse, ıslık çalınırsa cinlerin
çarpacağına inanılır (KK: 28, 56, 70).
Ekmek kırıntısına basılırsa cin çarpacağına inanılır (KK: 5, 9, 12, 15).
Soğan, sarımsak kabuğunun kokusuna cinlerin geldiğine inanılır (KK: 20, 25).
Cin adını söylemenin iyi olmayacağına, (cinin) adı söylenince geleceğine
inanılır (KK: 45, 54, 65).
Besmelesiz uyuyan kişiyi gece cinlerin kaçıracağına inanılır (KK: 135).
Köpek beslenen eve melek girmeyeceğine inanılır (KK: 70, 110, 115).
Cinlerin küllüklerde ve pis yerlerde bulunduğuna ve akşam ezanından sonra
ortaya çıktıklarına inanılır (KK: 30, 35).
Kedi olan eve cin girmeyeceğine inanılır (KK: 90, 98, 105).
Cinlerin subaşlarında, küllüklerde ve ıssız yerlerde olduğuna inanılır (KK: 55).
Cinlerin akşam namazından sonra ortaya çıktığına, pis ve ateş olan yerlerde
bulunduğuna inanılır (KK: 90).
Gece ıslık çalmanın şeytanları topladığına inanılır (KK: 120, 125, 130, 135).
Çocuklara “Kuyuya eğilme şeytan çeker” denilir (KK: 60).
Ocağa tüküreni şeytanın çarpacağına inanılır (KK: 185, 187, 189).
Ocakta cinlerin, şeytanların çocuklarının bulunduğuna bu yüzden küle su
dökülünce onların yanacağına ve cinlerin, şeytanların insanların başına musallat
olacağına inanılır (KK: 100, 105, 108, 128).
Şeytanın da bir melek olduğuna; ancak Allah’ın emrine itaat etmediği için
cennetten kovulduğuna inanılır (KK: 90, 91, 95).
Şeytanın insanların iyiliği için değil onları doğru yoldan çıkarmak için her şeyi
yapan, onun şerrinden Allah’a sığınarak kurtulabileceğimiz bir varlık olduğuna inanılır
(KK: 100).
Kitap açık bırakılırsa şeytanın okuyacağına inanılır (KK: 138, 140).
146
Şeytanın adının fazla söylenmesinin iyi olmayacağına, şeytanın gelip
çarpacağına inanılır (KK: 120).
Kapı eşiğinde oturulmaz, çünkü kapı eşiğinde şeytan bulunur (KK: 122, 125).
Bismillah demeden yemek yiyen birisi doymaz. Şeytan da onunla birlikte yemek
yer (KK: 100, 101, 105).
Çeşme başında uyunmaz şeytan çarpar (KK: 130, 132, 133, 136).
Çamaşır suyunun üzerinden geçilmez, bu suda şeytan olduğuna inanılır (KK: 56,
156, 200).
Süpürgenin şeytan işi olduğuna, şeytanın da süpürgesi olduğuna inanılır (KK:
123, 125)

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*

Başa dön tuşu